PQR als lasserskwalificatie en verlengingen (ASME)

Auteur Topic: PQR als lasserskwalificatie en verlengingen (ASME)  (gelezen 5601 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ptbrands

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 12
PQR als lasserskwalificatie en verlengingen (ASME)
« Gepost op: 3 augustus 2012, 10:00:59 »
Hallo mensen,

ik heb een paar vragen omdat ik nog niet zo bekend ben met de ASME.

Als een lasser een PQR last zal zijn ID vermeld worden op de PQR. Deze zal vervolgens door LIyds afgetekend worden. Kan een bedrijf enkel deze PQR als lasserskwalificatie gebruiken? Ik bedoel, zonder opstellen van een WPQ form.

Kan men een lasserskwalificatie verlengen enkel op basis van lasprocess en ongeacht materiaalgroep, toevoegmateriaal etc...
Voorbeeld:
Je hebt een x-aantal WPS'en met verschillende materiaalgroepen, toevoegmaterialen etc.....maar enkel met lasproces GTAW
Een lasser last vervolgens één van de WPS'en die binnen de groep P1 valt. Kan dit dan gebruikt worden om zijn kwalificatie voor alle WPS'en te verlengen?
Het lijkt mij nogal vreemd als een lasser bv een jaar geen P8 heeft gelast, maar door het lassen van een P1 wel een verlenging kan krijgen enkel op basis van het GTAW poces! Maar zoals ik al zei, ik ben een leek! graag jullie mening.

groet Patrick

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.