Tips gevraagd voor H-L045 Mag

Auteur Topic: Tips gevraagd voor H-L045 Mag  (gelezen 12652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Markie

  • Testlid lasproducten
  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 816
Tips gevraagd voor H-L045 Mag
« Gepost op: 27 maart 2012, 22:14:30 »
Beste mensen,

Wie heeft er tips voor mij voor het lassen van een pijp, diameter 114,3 dikte 13,5 mm?

Ik zal opsommen waar ik zelf al rekening mee hou:

Vooropening 3,25 mm

Hechtstrips, 3 stuks in de vorm van een mercedes ster.
De onderste 2 benen zet ik iets verder naar boven, waardoor ik aan de onderzijde een groot stuk door kan lassen.

De zijkanten en bovenkant krimpen dan iets waardoor dit makkelijker door te lassen is. Het werkstuk is dan al warm, en die posities zijn makkelijker door te lassen.

Elk aanhechtingspunt slijp ik voldoende ver weg zodat het mooi aanvloeit. Op een puntje slijpen dus.

Stekels aan de binnenkant haal ik uiteraard allemaal weg.

Vullen doe ik in 2 lagen. Elke aanhechting slijp ik weg.

Sluitlaag las ik ook in 1 laag en aanhechtingen slijp ik niet weg, behalve de eerste aan de onderzijde waar ik gestart ben. De aanhechtingen die ik later maak zijn voldoende warm als ik weer verder ga met lassen.

Afgelopen vrijdag heb ik een paar stukken geoefend. Heb wel niveau 4 pijplassen, maar jaren niet meer gedaan.

Als iemand nog tips/tricks heeft dan hoor ik dat graag.

Paar foto's van het proefstuk van vrijdag. Dit was een pijp van 13 mm dikte, iets dunner dus, en heeft 1 vullaag.

Heb express veel aanhechtingen gemaakt, allemaal boven het hoofd. Viel niet tegen eigenlijk.

Vrijdag moet ik een H-L045 kwalificatie doen, dus vandaar alle tips welkom zijn ;)

Aan de onderkant van de las op foto 1 lijkt randinkarteling  te zitten, maar dit lijkt inderdaad zo. Komt denk ik door de lichtval.

Die spetters aan de binnenkant moet ik die ook weghalen of niet? Is het überhaupt van belang om de binnenzijde schoon te maken?

Commentaar van de moderator Foto's opgehaald en geplaatst, bij voorkeur graag op onze server uploaden, zie voor uitleg dit topic.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 49 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything