Bekist lassen

Auteur Topic: Bekist lassen  (gelezen 4729 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Markie

  • Testlid lasproducten
  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 816
Bekist lassen
« Gepost op: 4 september 2009, 19:19:21 »
Wie kent het kistlassen? Ik heb afgelopen week een training gehad en heb vandaag een werkstuk gemaakt voor de certificering. Het ging in dit geval om spoorrails lassen. Op deze manier worden ook kraanbanen, tramrails etc. gelast.
Het was voor mij een compleet nieuwe ervaring moet ik zeggen. Wij moesten voor de certificering 3 stukken verschillend materiaal aan elkaar lassen. In stuk rails was mangaan staal, het andere koolstofstaal. Deze lagen zo'n 2 cm uit elkaar aan de onderzijde. Onderzijden waren tevens ongelijk. De ene lag een mm of 20 hoger dan de andere. In het midden ter ondersteuning kwam een rvs plaatje. Dit moest dus aan beide zijden doorgelast worden en vervolgens gevuld. Allemaal met elektroden uiteraard. Zgn zwart wit elektroden of overgangselectroden. De mangaankant mag niet warmer worden dan 200 graden terwijl de koolstofkant juist continu rond de 300 graden moet blijven ivm scheuren.
Heel apart proces dus en ook lastig te lassen. Je begint met 2.5 mm, dan 3,25 en vervolgens 5 mm elektroden. Het lijf wordt opgestapeld met 5 mm elektroden, waarbij de zijkanten van het lijf afgesloten worden door massieve koperen blokken die een paar mm open moeten blijven staan op de slak te kunnen verdrijven. Nu nog een paar weken afwachten of het gelukt is. Ben wel benieuwd.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 9 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything