Hoe aluminium DEFTIG doorlassen?

Auteur Topic: Hoe aluminium DEFTIG doorlassen?  (gelezen 3897 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Hoe aluminium DEFTIG doorlassen?
« Gepost op: 1 december 2011, 12:20:36 »
'k Ben sinds september bezig met m'n jaar TIG-plaatlassen. Belangrijk bij plaatlassen blijkt dus een goeie doorlassing te krijgen tot de achterkant van de platen die je aan mekaar last zodat er geen 'geultje' meer is en de achterkant van beide platen ook goed in de lasnaad vloeit. Bij staal en inox lukt dit al vrij goed en als het al eens wat minder is dan ligt het duidelijk aan mezelf.

Bij aluminium lijk ik het echter veel minder goed te krijgen of toch niet hetzelfde resultaat als met staal en inox. Terwijl ik met die laatste 2, eens ik de juiste instellingen heb gevonden, er voor kan zorgen dat bij een goeie doorlassing ook de achterkant van de lasnaad goed in mekaar overvloeit en de scheiding van de platen ook insmelt (weliswaar met 'bloemkolen' omdat we op school geen backinggas gebruiken), lijkt het bij aluminium haast steeds alsof de plaateinden zich naar buiten uitpuilen zonder echt in te vloeien in de lasnaad. Zelfs als de lasnaad er aan de voorkant wel goed uit ziet.

Ik heb al vanalles geprobeerd. Stroom opdrijven totdat ik er haast gaten in brandt en een toevoegstaaf van een meter er op amper 20cm al door is, spelen met de vooropening, geen vooropening, ook de achterkant eerst reinigen met stalen borstel,.. Maar vooralsnog zonder duidelijke beterschap. Ligt het aan het feit dat ik geen backinggas gebruik en moet ik me er verder niet druk in maken of zijn er toch tips om nog te proberen?

BTW: alu-plaatjes die ik las zijn 2 à 3mm dik.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 14 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.