loopwiel koepel sterrenwacht

Auteur Topic: loopwiel koepel sterrenwacht  (gelezen 2133 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mwessel

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 8
loopwiel koepel sterrenwacht
« Gepost op: 1 juli 2011, 21:54:15 »
Hallo,

Dit is mijn eerste lasprojectje sinds....... 1984???? ((:schaamrood
Ik heb voor het laatst op de MTS gelast tijdens een stage, TIG lassen.
In Heerhugowaard hebben we een sterrenwacht, waar ik lid van ben, en we zijn druk bezig de zaak op te knappen.
Een van de dingen die moet gebeuren is het soepeler laten draaien van onze koepel.
Dit projectje heb ik op mijn schouders genomen, omdat ik in de fijnmetaal werk en daardoor de meeste kennis op dit gebied heb.
Het land der blinden zeg maar.

Één probleem is dat de koepel op acht wielen loopt en deze in een vlak afgesteld moeten kunnen worden.
Het tweede probleem is dat de rail waarop de koepel loopt, miet helemaal rond is.
Het derde probleem is dat de koepel van polyester is gemaakt en er weinig mogelijkheden zijn om de wielen te bevestigen.
Momenteel draait de koepel op 8 nylon wielen, maar hierbij is het probleem dat de wielen niet op het hart van de koepel gericht staan en dus eigenlijk schuin op de rail lopen. Dit gaat erg zwaar.
Ik ga gebruik maken van de as van deze wielen, waarbij ik het eigenlijke wiel op een andere plaats in een frame monteer, zodat deze wel op het hart gericht staat en daardoor lichter loopt.
Ook is het loopwiel van RVS, in plaats van kunststof, waardoor de wrijving ook weer lager is. RVS drukt bij het gewicht van deze koepel niet in.

Het probleem was, hoe hou je dit eenvoudig en blijft het voor een leek als mijzelf nog lasbaar, zonder dat je allerlei trucjes moet uithalen om de zaak haaks te houden.
Ik heb gelaste frames voorbij zien komen die met een pen/gat systeem in elkaar zaten en dat leek mij wel wat.
Na een tiental opties kwam ik tot onderstaande.
Het is een gelast frame met een gelagerd loopwiel en twee zijwieltjes om het geheel op de rails te houden.
Plaatje links is de samenstelling, plaatje midden het CAD frame en plaatje rechts het snijwerk dat we hebben laten maken.
Alles wordt bomproof, dus 6mm 316L. Wellicht wat overdreven, maar we gaan voor zeker.
Hopelijk heb ik volgende week gelegenheid om met het lassen te beginnen.
Dit kan gelukkig bij een kennis die leraar is op een VMBO.
Zelf kan hij het lasbad van een TIG las niet zien, ik hopelijk wel.

Wordt vervolgt.

Martin

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 12 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything