kostprijs van een cm las

Auteur Topic: kostprijs van een cm las  (gelezen 3766 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
kostprijs van een cm las
« Gepost op: 23 juni 2011, 00:41:40 »
Laatst kreeg ik een vraag die m'n nieuwsgierigheid prikkelde en waarvan ik me eigenlijk zelf verwonderde dat ik er totaal geen antwoord op wist te geven: een kameraad van me wil een rooster gelast hebben om terrasplanken op te plaatsen. Het zou moeten bestaan uit vierkante aluminium buizen van 50x50x3, in totaal 22 tussenbalken en natuurlijk ook het kader zelf. Hij vroeg me wat hem dat zou kosten bij een profesionele lasser. Jammer genoeg moest ik hem het antwoord schuldig blijven...
Dus ja, ofschoon ik me nu ca. 2.5 jaar met lassen bezig houd, weet ik totaal niet wat een las eigenlijk kost. Ik denk er ook wel eens aan om er mettertijd (eerst nog wat ervaring opdoen met projectjes voor mezelf) in bijberoep mee te beginnen maar zou helemaal ni weten hoe je als lasser aan je prijs komt of wat zelfs maar de richtwaarden zijn. Tijdje terug heb ik voor een andere maat een frame voor een werkbank gemaakt als wederdienst (heb'm enkel maar het materiaal laten betalen) maar heb dus ook geen idee wat de waarde van mijn arbeid was. Ik las nu eenmaal graag en zat er niet mee om het te maken maar toch. En 't zou ook al leuk zijn om eens te weten wat ik mezelf uitspaar met die zelfbouwprojectjes. Altijd handig voor onderhandelingen met moeder-de-vrouw als ik nieuw materiaal wil kopen en kan argumenteren hoe het zich terug betaalt  ;-)

Dus bij deze: hoeveel kost een las en hoe bereken je die kostprijs?

BTW m'n maat kwam later af dat hij een richtprijs kreeg van 2€/cm las voor zijn alu-kader. Blijkbaar wordt de prijs van laswerkzaamheden dus in euro per centimeter gerekend maar dat zou hier een totale kostprijs van 1760€ zijn voor de laswerken alleen al? Is dit niet wat veel of is dat een normale prijs?


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.