Double barrel smoker

Auteur Topic: Double barrel smoker  (gelezen 2414 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Double barrel smoker
« Gepost op: 18 juni 2011, 00:14:14 »
Ja, volgend project dat van de band gaat rollen zal wéér een smoker zijn. Waarom nog 1? Ik ben tevreden met de vorige maar... een nadeel aan smoken is dat het dus een stuk meer tijd kost dan grillen (of wat we hier in Europa onder BBQ'en verstaan). Laatste keer dat ik'm gebruikt heb was voor 12 volwassenen en nog enkele kinders en het scheelde weinig of m'n gasten zaten zonder eten en dan was ik nog niet eens volgens de regels van de kunst aan't smoken! Ofschoon m'n smokertje een rooster van 40 op 70cm heeft, heb ik dus echt wel meer kapaciteit nodig als ik voor wat volk wil kokerellen én m'n vlees enkele uurtjes in dat ding moet houden én wil voorkomen dat ze na een paar stukjes vlees weer een paar uur moeten wachten. Vandaar wéér een smoker...
Om het voor jullie en toch ook voor mezelf wat interessant te houden ga ik nu echter een ander type maken nl. een zogenaamde 'double barrel smoker'. Ipv een kleiner vat dat wat lager aan een groter vat z'n eind hangt, gaat het hier over het ene vat dat boven het andere hangt. Googel even op en je ziet direkt wat ik bedoel. Dit geeft dat er constructief wel wat verschillen zijn.
De werking is wel hetzelfde: in het ene vat stook je, in het andere rook je je vlees (of andere hapjes). Maar met m'n vorige smoker liep ik wel tegen het feit aan dat hij z'n warmte niet zo goed verdeelde over het hele rookvat. Vooraan werd hij een stuk warmer dan achteraan. Met deze 'double barrel smoker' hoop ik dat de warmteverdeling gelijkmatiger gaat zijn vermits deze midden in het rookvat gaat uitkomen en langs weerszijden langs een schoorteen het vat verlaat. Er komt dus aan ieder uiteinde van het rookvat een schoorsteen. Hij zal dus niet enkel een 'double barrel smoker' zijn maar ook een 'double chimney smoker'   ((:arrow ((:relax

Hoofdrolspelers van dienst gaan dit keer 2 gasflessen zijn welke ik al ben weesten halen. Het overbodige staal heb ik er vandaag afgeslepen en heb al een foto van de nieuwe smoker in zeer embryonale fase:



Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 17 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.