Probleem Tig

Auteur Topic: Probleem Tig  (gelezen 3605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TimVt

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Probleem Tig
« Gepost op: 17 mei 2011, 19:44:06 »
dag allemaal

Op school ben ik bezig met een  H-LO45 , Deze op een 4duimse stalen pijp (gwn st37) met wanddikte ong. 8mm
Het ging allemaal heel goed tot op een moment dat ik in mijn doorlassing continu gas kreeg.
Terwijl ik problemen had kreeg stelselmatig in periodes van halve dagen de andere tig lassers dit ook bij de doorlassing (niet enkel bij pijpen).
we dachten aan het gas en ik hing er een kleine fles argon aan welke ik al eerder had gebruikt en waar ik geen probleem mee had.
Nu had ik het nog...
Dus probeerden we het basismateriaal ( welk raar zou zijn omdat ik steeds hetzelfde gebruikte als voordien).
Om zeker te zijn draaide ik er aan de binnen en buitenkant een groot deel af dat het ZEKER zuiver materiaal was.
maar nog steeds gas...
Het toevoeg materiaal was het ook niet.
Dan probeerde ik de doorlassing te backen (met argon natuurlijk) en dit lukte.

Maar hoe dan ook , het kan toch niet dat het zo ineens problemen geeft en dit hoeft toch niet gebackt worden..? ((:verkeerd

Dus we zochten verder en viel op het volgende...

onze gas installatie ziet er als volgt uit,

Buiten hebben we onze flessen aangesloten (2 tegelijk)
deze 2 gaan door een kraan waar we de werkdruk regelen welke we altijd op ong. 2,5bar hebben staan.
dan gaan er pijpen naar binnen en staan er in 13 las cabines kranen met snelkoppelingen om het debiet (l/min) te regelen .

nu had een jaar jonger blijkbaar andere flessen aangesloten en de werkdruk (die normalieter ong 2.5bar is) tot 7-8bar gedraaid en de leerkracht denkt dat dit te veel zou geweest zijn voor de leidingen en er nu mss een fit zit in de tig posten of in de toortsen en dat er zich een venturi-effect vormt.(maar in dit geval kan er volgens mij geen venturi effect komen omdat het er dan gwn zou uitblazen )

trouwens we lassen met:
* kemppi mastertigs 2000
* als gas gebruiken we arcal 1
* gas debiet 10-11liter ( we hebben daar ook naar gezocht en er is geen probleem met tocht ofzo)
* wolfram thorium 2.4mm ( rode kop)

wat denken jullie van de fout met de werkdruk?
Kan dit schade gemaakt hebben? (ik dacht dat zoon leidingen 20bar konden verdragen dus daarom geloof ik het niet echt)

wat kan een andere reden zijn?

We hadden trouwens een nieuw pakket besteld maar ze leverden de verkeerde..  ((:paniek
Normaal zou er morgen een andere zijn maar ik weet niet of dit het probleem gaat zijn.. :-\
Het is erg vervelend want normaal zouden vorige vrijdag proeven naar de keuring gestuurd worden en de tig lassers zijn niet klaar ((:wow ;D

alvast bedankt :)

mvg Tim

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything