Indeling en typen staal

Auteur Topic: Indeling en typen staal  (gelezen 4345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Theun

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 417
Indeling en typen staal
« Gepost op: 27 juni 2009, 11:16:24 »
Ok dan! Een categorie waar ik wat mee kan (vragen stellen :) )

Ik heb de afgelopen maanden mijn best gedaan om een beetje inzichtelijk te krijgen wat voor soorten staal er zijn en hoe ze genoemd worden. Dit naar aanleiding van snuffelen in catalogi van winkels en handelaren. Daar staan allerlei termen in die ik niet ken en ook niet snap.

De vraag:

Kan iemand mij tippen in welk boek of welke site er uitgelegd wordt wat hoe de verschillende staalsoorten heten, welke kwaliteiten je hebt en waarvoor ze geschikt zijn. Liefst ook eentje met internationale termen (of iig in het Engels)

Om een voorbeeld te noemen: Ik heb een boek in het Engels van David Finch: The Welder's Hnadbook. Daarin worden staalsoorten en kwaliteiten genoemd die ik, ook na lang zoeken op Google, niet terug kan herleiden naar Nederlandse termen. Laat staan dat ik weet hoe ze in het Nederlands heten.

Zo weet ik inmiddels wel dat er een verschil is tussen 'tubes' en 'pipes', maar hoe noemen onderscheid in Nederland? Tubes hebben dunne wand en pijpen dik (als ik het goed begrepen heb)

Ik heb tot nog toe het meest gebruik gemaakt van 'gewoon' stalen kokers van 40x40x2 en 15x15x2. Maar niemand heeft me nog kunnen vertellen hoe dat spul genoemd wordt. Van RVS weet ik dat je 316 ofzo hebt, maar meer weet ik niet. Waar kan ik dat soort info helder uitgelegd krijgen (liefst met tabellen of lijstjes).

Is mijn vraag beetje helder?

mvg,

Theun

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 9 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything