Mijn nieuwe Freetech Combiarc pro 4in1 watergekoeld

Auteur Topic: Mijn nieuwe Freetech Combiarc pro 4in1 watergekoeld  (gelezen 6472 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lukaslagerweij

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 5
Mijn nieuwe Freetech Combiarc pro 4in1 watergekoeld
« Gepost op: 28 april 2011, 10:36:22 »
Naar een paar dagen (lees avonden en nachten) te hebben rondgestruind op internet om zoveel mogelijk informatie te vergaren over verschillende TIG AD/DC machines ik de knoop doorgehakt en ben ik me gaan focussen op de Freetech. De tweedehands markt sprak me toch niet heel erg aan qua prijzen en mogelijkheden en heb gisteren een afspraak gemaakt met Manuel (directeur Freetech) in Putten. Na al eerder een half uur gebeld te hebben en allerlei adviezen over TIG apparaten te hebben aangehoord ben ik met een vriend van me naar Putten gereden. Ikzelf heb weinig ervaring met Tig lassen en op aanraden van Manuel heb ik iemand meegenomen met veel ervaring op lasgebied. Ik had vooraf aangegeven in welke machine ik interesse had en deze stond ook netjes klaar achter een klein las tafeltje waar verschillende testplaatjes op lagen... van aluminium 2mm, 4mm tot roestige stalen plaat van 4mm dikte.

Manuel begon eigenlijk direct met de uitleg van de machine  ((:edu en de techniek die het mogelijk maakt om met deze machine ook plasma te snijden... binnen nowtime was de toorts open geschroefd en wisten we hoe de beveiliging werkt... en hoe de zogenaamde 'pilootboog' tot stand wordt gebracht.
 
Na een korte demo mochten we zelf even proberen en na een aantal seconden van onwennigheid waren we onze eigen naam uit een roestige plaat staal aan het snijden... Dit ging echt enorm eenvoudig ((:yess

Op deze manier hebben we eigenlijk ook het aluminium las gedeelte doorlopen... eerst even kijken hoe de meester het doet en vervolgens zelf plaatsnemen op de kruk en lassen maar... Even voor de duidelijkheid, mijn ervaring tig-lassen mag echt verwaarloosd worden, 10 jaar geleden op de MTS een aantal centimeters mogen lassen maar verder nooit gedaan... en ik baal er van dat ik geen foto heb gemaakt van mijn eerste lasje want dit ging eigenlijk met hetzelfde gemak als het plasma snijden... we hebben een beetje met de instellingen zitten spelen om te kijken wat alle functies zijn en er ook nog even een voetpedaal aan gehangen... Ik was helemaal over... en niet eens zozeer om het gemak waarmee ik zelf aan het lassen was maar meer om de reactie ((:woohoo van mijn ervaren kameraad die met heel wat dure apparaten heeft gewerkt en toch vrij sceptisch met me mee ging...

Maargoed... Machine gekocht, compleet met waterkoeling, gasfles, kar, laskap enz... Snel naar huis gereden... Als een klein kind alle doosje open gemaakt... stekkertje aan het snoer gezet en binnen 20 minuten waren we alweer aan het branden en snijden!!!! ((:woohoo
Vervolgens met m'n neefje de laskar in elkaar gesleuteld en binnen een uur waren we al wat aan het spelen met aluminium... Nu staat mijn printer ff te stampen op de handleiding die ik toch maar eens even door ga spitten en zal mijn verdere bevindingen plaatsen in deze topic of in een nieuwe onder het kopje TIG apparaten...(wat de moderator het liefst heeft)





Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 12 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.