Maximaal gespecificeerd koolstofgehalte voor ongelegeerd koolstofstaal

Auteur Topic: Maximaal gespecificeerd koolstofgehalte voor ongelegeerd koolstofstaal  (gelezen 3422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weldfan

  • Gast
Dames en Heren,

In veel materiaalspecificaties en klantspecificaties wordt voor ongelegeerd koolstofstaal een maximaal koolstofgehalte van 0,23% gespecificeerd.
Ik begrijp hier de achterliggende gedachtegang van, ik begrijp dat dit het lassen en de te verkrijgen maximale hardheid ten goede komt.
Ook verwacht ik dat een reden ligt in het gebruik van amerikaanse materialen welke in zijn algemeenheid een hoger koolstofgehalte hebben dan de europese materialen.
Het maakt de indeling volgens ISO 15608 eenduidig, en voorkomt de onduidelijkheid bij het indelen van deze materialen tussen indeling in groep 1 of 11.

Maar mijn vraag luidt:

Welke norm of regelgeving heeft dit ooit gespecificeerd? Heb het nog nooit in een ontwerpcode kunnen vinden.

Hopelijk heeft iemand antwoord op de vraag! Ik verwacht geen uitleg over het waarom.
Kan iemand de oorsprong noemen?

Alvast bedankt,

Roy

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.