verschil tussen opgaand en neergaand lassen

Auteur Topic: verschil tussen opgaand en neergaand lassen  (gelezen 6438 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 240diesel

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • ***
  • Berichten: 680
verschil tussen opgaand en neergaand lassen
« Gepost op: 3 maart 2011, 00:06:51 »
Graag wil ik jullie eens het volgende voorleggen;

"Voor een optimale kwaliteit dient men bij het MIGMAG-lassen een verticale lasnaad stapelend te lassen, van beneden naar boven dus."

Nu is het zo dat de meeste gelegenheidslassers altijd 10x liever van boven naar beneden lassen dan opgaand en de resultaten zien er vaak nog geen eens gek uit zo voor het oog.
Wie durft er een voorzichtige schatting te maken van de kwaliteit die behaald kan worden door een gelegenheidslasser.
Daarin mag je dan natuurlijk meenemen dat zo'n lasser vaak niet bekend is met de risico's die neergaand lassen met zich meebrengt qua smeltbadbeheersing.

Tevens ben ik benieuwd hoe jullie het inschatten als een ervaren lasser de naad neergaand en opgaand last.

Laten we uitgaan van gewoon constructiestaal.

Ik zal een voorzet geven wat ik zelf denk;

neergaand; gelegenheidslasser "rapportcijfer" 4          proflasser   "rapportcijfer"  7
opgaand;   gelegenheidslasser  "rapportcijfer" 6          proflasser   "rapportcijfer" 10


Oei oei oei >:D ik kan de reacties haast al voorspellen; iets met appels en peren en meer van die opmerkingen ;D
Toch ben ik er heel benieuwd naar omdat ik op de zaak van alle gelegenheidslassers degene ben die het meeste last en zodoende ook vragen als deze krijg.....
Als ik dan vast blijf houden dat opgaand het beste is wil men toch graag weten of neergaand ECHT NIET kan en hoeveel slechter dat dan is.Aangezien ik alleen maar vage ideën heb over de kwaliteitsverschillen ben ik heel benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.

Niet te moeilijk gewoon eens voor de vuist weg zeggen wat je gevoel/ervaring je ingeeft ::)

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 11 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.