Ook op stapel: een poort

Auteur Topic: Ook op stapel: een poort  (gelezen 5506 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Ook op stapel: een poort
« Gepost op: 9 februari 2011, 13:47:25 »
Naast een nieuwe aanhangwagen, heb ik ook nog een poort nodig voor m'n oprit. En waarom die niet zelf lassen? Daar zou ik de capaciteiten toch al voor moeten hebben maar ook nu weer geldt dat ik eerst nog wat info wil sprokkelen voor ik er aan begin...

Het zou een modern type worden (we hebben een nogal moderne woning) maar toch simpel van model: gewoon een rechthoekig model van ca. 1.5m hoog, bestaande uit 2 delen met een totale breedte van 3m. Elk poortstuk zou dus 1.5m breed worden min de breedte van de palen+scharnieren. De panelen zouden dus simpel worden: een kader waarbij ik er aan twijfel om deze in 2 delen op te delen met onderaan een vlak van +/- 1m hoogte met geperforeerde plaat en bovenaan een vlak met rechthoekige 'tralies'. Andere optie is één vlak per paneel maar dan over de gehele oppervlakte rechthoekige tralies.

En dan de eerste vraag: wat moeten de specificaties van de verschillende onderdelen zijn? Ik dacht:
- voor de palen een dikte van 4mm en kopmaat 100x100mm
- voor de kader van elk paneel aan 1.5mm dikte en kopmaat 50x50mm
- voor de rechthoekige tralies ook een dikte van 1.5mm en kopmaat 40x30mm
- voor de geperforeerde plaat heb ik helemaal geen idee welke dikte te nemen: 1mm, 1.5mm of 2mm???
Graag jullie idee over deze specificaties.

Tweede vraag waar ik mee zit: ik twijfel om de poort in aluminium te maken: roest niet en weegt een pak minder. Maar dan zit ik er mee waar ik scharnieren kan vinden om op aluminium te lassen. Scharnieren in staal vind ik genoeg... maar voor alu ben ik er nog geen tegen gekomen. Vraag is dan ook hoe het zit met bovengenoemde specificaties: mag ik die dan gewoon hetzelfde houden want alu is dan wel niet zo sterk al staal, maar het weegt ook een pak minder...

alvast veel dank.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 115 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.