Probleem met buigmachine, wat vinden jullie? Hulp gevraagd.

Auteur Topic: Probleem met buigmachine, wat vinden jullie? Hulp gevraagd.  (gelezen 6816 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Patrick

  • Initiatiefnemer lasforum
  • Hoofdsponsor
  • Volledig forum lid
  • *****
  • Berichten: 6295
  • Ik las, jij last, wij lassen.
    • www.lasklus.nl
Probleem met buigmachine, wat vinden jullie? Hulp gevraagd.
« Gepost op: 28 januari 2011, 18:11:23 »
Ik zit met een probleem en wil graag andere meningen horen.  ::)  ((: blond

Begin 2009 hebben wij een professionele buigmachine gekocht van een bekend merk.
We waren op zoek naar een machine die netjes railingen van 25 en 35 mm Rvs kon buigen.
Op de Metavak stond het merk met een stand en we hebben informatie gevraagd.
De leverancier gaf aan de perfecte oplossing te hebben voor 25 en 35 mm buis, de machine was dé oplossing tussen voldoende kracht en capaciteit en tegelijk licht gewicht voor gebruik op locatie.

We hebben de machine vervolgens aangeschaft, dit gaat over een bedrag van een paar duizend euro.

Als snel bleek tijdens een klus dat de buigmachine de rvs pijp (35x3 op advies van de leverancier) met bijbehorende gereedschappen niet aankon, buigen ging erg langzaam.
Een aantal buigingen verder (+/- 10) hoorde we tijdens het buigen een harde knal en deed de machine niks meer.

Leverancier gebeld en die gaf aan dat het waarschijnlijk een productie fout was, 2 dagen later stond er netjes een nieuwe machine.

Vervolgens de klus (met angst tijdens het buigen) afgemaakt waarna er snel weer een nieuwe klus voor 35 mm buis zou komen.
Bij de volgende klus weer een aantal buigingen gedaan en weer een harde knal, zelfde probleem.

Ondertussen wisten we van de fabrikant dat er binnenin een tandwiel was gebroken en waarschijnlijk was dit dus nu weer het geval.

Weer de leverancier gebeld en die gaf weer aan dat het waarschijnlijk een productiefout was, mogelijk kwam de machine uit dezelfde productielijn als de vorige.
Ik betwijfelde het maar het was uiteraard een mogelijkheid en dus weer een nieuwe machine gekregen en de klus af kunnen maken.

Vervolgens heb ik overlegd met de leverancier en aangekaart of er geen mogelijkheden waren om dunnere (wanddikte) 35 mm buis  te kunnen buigen (zonder rimpels), ik vond het buigen van 35x3 namelijk wel erg spannend!
Deze mogelijkheid was er door gebruik te maken van een glijschoen en aandrukhouder.
Het was vrij snel geregeld dat ik het rollensysteem (welke goedkoper was) kostenloos kon ruilen tegen het glijschoen systeem, hopelijk ging het nu beter!
De daarop volgende test was positief maar toch had de machine er duidelijk moeite mee.

Dat was begin vorig jaar en tussen toen en nu hebben we 4 bochten van 25 mm gebogen.
Op dit moment heb ik weer een klus liggen met 35 mm.

Nu de glijschoen gebruik en bij de tweede buiging weer een harde knal, nu geen tandwiel in de kast maar de gehele bovenplaat overmidden  ((:wow

Nu is het toch wel duidelijk dat de machine hier niet voor gemaakt is en dus weer de leverancier gebeld (chagrijnig deze keer  ((:bitch )

Leverancier heeft hem intussen opgehaald en ik heb voorgesteld dat ik mijn geld terug wil zodat ik op zoek kan naar een andere oplossing.
Ondertussen heb ik een andere (bijna 2 maal zo dure) oplossing gevonden van een ander merk en voorgesteld of de leverancier mij dat merk kan leveren en de oude machine kan terug nemen, het verschil kan ik dan bijbetalen.

De leverancier heeft contact opgenomen met fabrikant van de oude machine en nu blijkt, de fabrikant wil slechts 2/3 van het bedrag van de machine terug geven aan de leverancier en dus wil/kan de leverancier mij slechts 2/3 terug geven.

Ik ben het hier dus totaal niet mee eens  ((raar

Ik heb aangegeven dat ik in principe niks met de fabrikant te zelf te maken heb, ik heb de machine van leverancier gekocht op basis van advies door leverancier.
Het advies is verkeerd geweest en daarom heb ik een verkeerde machine geleverd gekregen.

Ik ben van mening dat ik eigenlijk niet zou moeten vragen om terugname van de machine maar de leverancier zou de machine zelf terug moeten roepen! Dit had al meteen (of tenminste na de 2e keer) moeten gebeuren!
Tenzij de fabrikant er van overtuigd was dat de machine 35 mm aankon, maar juist dan zou de leverancier gewoon al het geld terug moeten krijgen en is het de fout van fabrikant.

Op deze manier zou leverancier alsnog 1/3 van het bedrag verdienen voor een verkeerd advies, dat is toch te gek voor woorden?
Dat is makkelijk geld verdienen!

Dan ga ik binnenkort ook met verkoop op METAVAK staan!

Wat vinden jullie? Heb ik gelijk? Of heeft leverancier dit recht?  ::)

 :)



Mvg Patrick Wouterse (Eigenaar Lasbedrijf Lasklus Nederland)

Specialist in het lassen van elk metaal en oplossen van las problemen.

Wilt u een lasklus uitbesteden aan een professioneel lasbedrijf dat met u meedenkt
?  www.Lasklus.nl


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 40 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.