AC/DC or no AC/DC... that's the question.

Auteur Topic: AC/DC or no AC/DC... that's the question.  (gelezen 5173 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
AC/DC or no AC/DC... that's the question.
« Gepost op: 25 november 2010, 10:43:37 »

Mijn zoektocht naar een TIG loopt stilaan op z'n eind, er schieten nog 2 toestellen over die me serieus interesseren. Ze zijn beide van hetzelfde merk (Gys) en van Europese makelij én lijken me beide scherp geprijsd bij de zaak waar ik ze gevonden heb. Het gaat tussen de Gys Tig 167HF/DC en de GYSMI TIG 180HF AC/DC. De eerste levert 160A, is enkel DC en kost 875€. De andere heeft 180A te bieden en AC/DC maar kost ook wel 225€ meer oftewel 1100€. De eerste is wel mooi met een display om de amperes af te lezen, de 2de echter helaas niet en heeft enkel een draaiknop...

Afgezien van dat laatste waardoor m'n voorkeur naar de eerste zou gaan is dé grote hamvraag is of ik voor een toestel ga dat ook aluminium kan lassen of dat ik genoegen neem met enkel DC voor staal, inox en koper. Persoonlijk ben ik een hobbylasser en eigenlijk kan ik me niks verzinnen wat ik ooit van aluminium zou moeten lassen dus vraag ik me af waarom 225€ extra uitgeven aan iets waarbij het er naar uit ziet dat ik het toch nooit ga gebruiken? OK, de GYSMI TIG 180HF AC/DC heeft ook 20 ampere meer ja, maar kan dat dat hogere bedrag mee rechtvaardigen? Mettertijd zou het leuk zijn moest ik m'n laspost gewoon verder kunnen gebruiken. Maar dan nog: hoe groot zou de kans zijn dat ik dan aluminium ga tegenkomen om te moeten lassen? Ik kan echt niks verzinnen. En als het echt nodig is, dan huur ik toch gewoon een AC/DC postje voor die ene klus. Kost 60€ voor een hele week...

Gisteren op de avondschool de vraag ook al rondgestrooid. M'n leraar zei me dat hij eigenlijk nooit aluminium tegenkomt. Anderzijds zei hij dat ik toch best voor een post van 200A ga en 180A komt daar mijn inziens het dichtste bij. Ik ben echter niet van plan om zware constructiewerken met I-profielen en dergelijke in mekaar te lassen maar eerder een poort voor een oprit, een werkbank en dergelijke zaken. Oftewel: ik zie me niet direct dikker materiaal dan pakweg 3 à 4mm staal lassen. Ik zit ook maar met 220V in m'n werkplaats dus dat gaat de boel zowieso limieteren.
Maar velen waren toch geneigd om voor de duurdere te gaan onder het moto: 'als je't niet doet, dan gaat ge zien dat je binnen de kortste keren een lasklus met alu voorgeschoteld krijgt en ga je jezelf vervloeken waarom je die 225€ extra niet hebt uitgegeven'. En daar heb ik dus ook schrik voor. En ergens is het mischien ook wel een troef: iedereen heeft thuis wel een 'bagettenpostje' voor staal en eventueel inox, maar wie kan alu lassen? En dus komen ze bij mij terecht  ((:yess

Je ziet het, de weegschaal slaat niet echt door. Enerzijds een goedkopere post met meer bedieningsgemak (lijkt me) maar ietsje minder vermogen en geen alu, anderzijds een post met iets minder bedieningsgemak en een hogere prijs maar met ietsje meer vermogen én wel alu... Help me out!  ((:paniek


Commentaar van de moderator aangepast i.v.m. reglement



Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 24 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.