Zachtsolderen staal/messing degelijk??

Auteur Topic: Zachtsolderen staal/messing degelijk??  (gelezen 6832 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 240diesel

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • ***
  • Berichten: 680
Zachtsolderen staal/messing degelijk??
« Gepost op: 21 november 2010, 13:34:32 »
I know, I know, solderen IS GEEN LASSEN!! >:D maar jullie willen toch wel een oogje dichtknijpen ;)

Aangezien ik van plan ben een standkachel in m'n auto te bouwen loop ik tegen het volgende aan;

Kan je een messing slangpilaar zacht-solderen in een stalen C.V. pijp 22mm gegalvaniseerd?
Het solderen zelf zal overigens prima lukken, daar ben ik niet bang voor, MAAR de uitzettingsverschillen van staal en messing zullen verschillen en dus zal er diameterverschil optreden tussen de pijp en de slangpilaar............Aangezien de (koelvloeistof)temperatuur kan variëren tussen de -20graden en de +100 graden vind ik het wel prettig te weten of er ervaring mee is ;D

Ik heb me al suf geprakkiseerd of ik geen praktijk-toepassingen ken staal>zachtsoldeer>messing maar hetschiet me zo niet te binnen.
O ja, ik wil liever niet hardsolderen omdat ik de galvanische laag(je) op de CV-buis niet wil aantasten door warm stoken.

Tot slot; ik heb hieronder even wat foto's neergeplempt om een indruk te geven v.d. standkachel ;D

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 9 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.