Lasonderzoek en lassers kwalificaties noodzakelijk?

Auteur Topic: Lasonderzoek en lassers kwalificaties noodzakelijk?  (gelezen 5713 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Meneer Janssen

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 360
Lasonderzoek en lassers kwalificaties noodzakelijk?
« Gepost op: 22 oktober 2010, 19:33:02 »
Commentaar van de moderator Afgesplits van Tig of Mig, wat is moeilijker

((:off
Veel mensen hebben het idee dat ze het MIG/MAG lassen aardig onder de knie hebben maar neem van mij aan, jarenlang ervaring in een onderzoekslaboratorium, dat vooral bij wat dikkere materialen het een lastig proces is. De kans op aanwezigheid van bindingsfouten is aanzienlijk groter bij het MIG/MAG proces dan bij het TIG lassen.

Heb in het verleden wel eens achter vrachtwagen trailers gereden van gerenommeerde fabrikanten waarbij ik mij afvroeg of ik er wel achter wilde rijden gezien de resultaten van de lasserswalificaties.  ;D o.a. hoeklassen met een a-hoogte van 4-5 mm die alleen boven in de cap een beetje ingebrand waren maar voor 80 - 90% niet.

Door de hoge boog temperatuur bij het TIG lassen en het onafhankelijk van de boog toevoegen van lastoevoegmateriaal is dit proces veel minder gevoelig voor bindingsfouten. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het TIG lassen eenvoudiger is! Ook dit proces kent zijn moeilijkheden.

Precies, helemaal mee eens, behalve dat van de lasserskwalificaties. Ik heb al veel teveel meegemaakt dat men allerlei lasserskwalificaties had, maar het in de praktijk niet waar konden maken.
Naar mijn mening is het systeem van lasserskwalificaties erg "over the top", geeft een gigantische berg rompslomp qua administratie en organisatie. Het kan niet anders dan dat het bedrijven veel geld kost en aan de andere kant wordt er ook erg veel geld aan verdient!  Waarom dat geld niet besteed aan de lasonderzoeks kant. Maak de controles op uitgevoerd laswerk veel strenger! Wat maakt het uit wie of wat het heeft gelast, als het lasonderzoek van de las maar goed is!
Een vriend van mij, die enigineer is bij flightsimulators bij een luchtvaartmaatschappij, heeft al eens aangegeven dat het een heel raar systeem is in de laswereld. Of je besluit lasserskwalificaties af te nemen en voert dan geen lasonderzoek uit in het werk, men is immers gewalificeerd en goed bevonden om het werk uit te voeren, of men neemt geen lasserskwalificaties af en doet wel lasonderzoek op het uitgevoerde werk.
Maar goed dit is een andere discussie, dus ik zal er niet verder op door gaan. ((:off

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 13 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything